Vad vill du få ut av samhället?

Debatten kring Wikileaks har fått mig att börja tänka på många frågor. Reklamen i radio och TV känns om möjligt än mer ihåligt och genomskinligt. Men främst funderar jag över vad den offentliga sektorn pysslar med i Sverige, främst regering och riksdag men även en del myndigheter.  Staten och det offentliga är ju vi, du och jag, så varför konfiskerar skatteverket felbetalda pengar? Varför jobbar inte regeringen hårdare för att undvika dubbelbeskattning för it-företag. Vi behöver nya företag i Sverige som bidrar till den offentliga sektorn. En offentlig sektor som är i behov av mer pengar och nu låser in dementa på nätterna. Varför sitter inte fler i möten om detta och tar debatten publikt. Möten med representanter för USA och dess övervakning kan man ha i hemlighet. Positivt i sammanhanget är att det finns anställda på FRA som kontaktar övervakande myndighet när utlämning av data sker för slentrianmässigt.

Även om jag förstår de som blir upprörda är det alltid fel att göra DDoS-attacker mot företag som PayPal, Visa och Mastercard. Ett mycket effektivare sätt att visa sitt missnöje är att sluta använda det företaget och gynna alternativ som flattr. Det är svårt när det gäller kontokort men det finns alltid kontanter, även om säkerheten är lägre och riskerna för butiker ökar.

Funderat över om jag ändrats som person i mina värderingar den sista tiden men har börjat konstatera att så inte är fallet. Snarare är jag säkrare på var jag står vad gäller demokrati, öppenhet och vad myndigheter ska arbeta med. Minns när jag var yngre och fi kom från ett stängt östblock och Sovjet där staten övervakade sina medborgare. Senare flyttade fokus till de poltiska galningarna i form av mullor som ville mörda Salman Rushdie. Nu har vi i väst fått FRA-lagen, Datalagringsdirektivet, SWIFT-avtalet (pdf) och våra egna fatwor mot Assange. Konstaterar således att jag inte ändrats utan det är samma saker som skrämmer mig nu som tidigare. Skillnaden är att personerna och länderna bakom galenskapen är här i väst nu. Det är jag som missat att följa med och bara tro allt jag hör och skrämmas till att tycka att det är säkert med extra tramsig säkerhet när man ska flyga (har själv blivit utvald för extra kontroll i Tyskland på väg till USA och det var bara ”security theater”).

Ska inte skriva för långt men slutpunkten får bli att nu är det definitivt tid att börja engagera sig, prata med vänner och kollegor om du inte gjort det förut. Fundera vad du vill ha för samhälle. Är det vård, skola, omsorg och rättsväsende som är viktigast eller ska vi fokusera på övervakning och rädsla. Frågan är vad du vill. Inte vad polikter och press vill få dig att fokuser på. Vad är viktigast för dig? Fundera på det!

Ska även länka till Oscar Swartz och Emma opassande som skrivit bra medans jag funderat på detta inlägg. Tipsar även ”From  Jefferson to Assange” och Ellsberg:

EVERY attack now made on WikiLeaks and Julian Assange was made against me and the release of the Pentagon Papers at the time.