Skrämmande riktning

Läste tidigare ikväll ett inlägg hos Henrik Alexandersson om Swift-avtalet och tänkte att jag borde kanske kommentera det men tidsbrist gjorde att jag hoppade över det då. Sedan blev jag via @rasmus_kaj tipsad om en artikel om av Copyriot som tar upp de hot som förekommit mot Wikileaks. Speciellt efter publiceringen av Afghan War Diary, 2004-2010.

Detta efter att jag igår läst om att en av utvecklarna bakom Tor frågats ut av när han återvände till sitt hemland USA.

För mig har all denna rapportering motsatt effekt än vad jag tror författarna bakom denna ledare som Copyriot skrev hon hade tänkt sig. Jag vill ha mer fakta och kommer lägga mer tid på att läsa om vad som hänt än de inte gjort något. Blir även mer skriverier här framöver om det dyker upp mer intressant information framöver.

Sedan ska man inte glömma att det finns en hotbild mot de som pekas ut i de släppta dokumenten. Det jag har har invändningar mot är det språk som används även om Marc A. Thiessen förespråkar samarbete så säger han att om det inte fungerar så ska USA agera på egen hand. Och riskerna med minskad spridning av information inom den amerikanska underrättelsetjänsten är nog inte bra men har den fungerat den sista tiden med tanke på den tillväxt som skett de sista åren?

