När ska skivbranschen komma in i matchen?

Efter att ha läst en artikel i SvD och ett antal olika bloggar om samma sak ställer jag mig frågan om Copyswede helt tappat förståndet och inte tror att artister kan tjäna pengar själva. På sätt och vis har de nog rätt eftersom jag själv tröttnat på branschen och inte kan minnas när jag var på en konsert sist eller köpte en skiva. Däremot har jag länge betalat för Spotify och ställer mig då frågan varför jag ska betala en gång till för att cacha låtarna jag betalar för där på minneskortet? Och vad tänker Copyswede yrka på för ersättning när allt streamas direkt hela tiden utan att cachas lokalt på ett minneskort i telefonen? Ska jag betala för att jag har den då eller ska det vara betalning per överförd MB oavsett vad det är?

Erbjud bra tjänster som folk vill betala för så kommer intäkterna sedan, än så länge finns det en chans att ni kan få tillbaka kundernas förtroende. Jobba på att vara självfinansierade istället för att vara i behov av lagar för att få in pengar från era kunder. Trotts allt är det era egna kunder ni pratar om som redan köpt era produkter i tron att de betalat för att få använda de.

Blir publicering nu för börjar koka av irritation när jag tänker på hur galet det är. Varför inte be staten plocka en hundring från alla per istället? Vore ju enklare och framtidssäkras enkelt genom en årlig uppräkning med inflationen.

5 reaktioner på “När ska skivbranschen komma in i matchen?

  1. Lagstiftningen är ju en kompromiss. Man vill möjliggöra privatkopiering och samtidigt ge en kompensation (om än mindre än betalningen för samma nyttjande) till upphovsmannen. Schablonsystem upplevs sällan som rättvisa av alla, men jag antar att lagstiftaren bedömt möjligheterna med systemet som viktigare än bristerna. Modellen kräver ju t ex ingen övervakning för att hålla reda på exakt vem som kopierar vad, vilket förstås skulle ge rättvisare underlag för inkassering och fördelning. Men det är rätt skönt att slippa integritetskränkande åtgärder för en så liten slant. För övrigt tycks det när man läser på bloggar som om ingen i Sverige numera lagrar annat än egna semesterbilder. Jag tror inte att det ser ut så…

    • Men är alternativet övervakning av vem som kopierar? Vad ska vi mer ha automatisk övervakning på? Installera gps-system i alla bilar med automatisk bötfällning för fortkörning? Nästan helt slutat lyssna på artister som inte finns på Spotify och som jag inte har på CD sedan stenåldern så betalar för det jag konsumerar när det gäller musik. Självklart gör inte alla det men det gäller andra områden också.

  2. Om man inte går på konsert för att "man tröttnat på branschen" är man väl antingen självplågare eller så har man inget genuint intresse för levande musik.

    • Självplågare är jag inte men har nog tappat bort det genuina intresset för levande musik. Borde helt klart göra något åt det.

  3. Detta är nyliberal galenskap.. Våra högerpolitiker låter detta gladligen ske med nån sorts
    kapitalistisk fascistisk logik. Med samma logisk bör man införa avgift på alla resväskor eftersom
    den kanske kommer innehålla kläder från ett visst märke. Än mer ormiligt blir det om man resonerar
    hur dessa avgifter sedan skall fördelas.

Kommentarer inaktiverade.